Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/3307
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGORDO, Margarida do Espírito Santo Cunha-
dc.creatorMOREIRA, Wagner Wey-
dc.date.accessioned2013-01-14T13:42:11Z-
dc.date.available2013-01-14T13:42:11Z-
dc.date.issued2011-12-
dc.identifier.citationGORDO, Margarida do Espírito Santo Cunha; MOREIRA, Wagner Wey. A formação profissional em educação física no Pará e a aspiração discente. Revista Ver a Educação, Belém, v. 12, n. 2, p. 231-246, jul./dez. 2011. Disponível em: <http://www.periodicos.ufpa.br/index.php/rve/article/view/1011/1471>. Acesso em: 07 jan. 2013.pt_BR
dc.identifier.issn1413-1498-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3307-
dc.description.abstractThis article has the objective of recognizing the identity of Physical Education professionals that is being built in Physical Education undergraduate Programs, in the state of Pará, and whether these Programs will meet their students’ aspirations. The Political-Pedagogical Projects effective in the State University of Pará (UEPA) and in the Federal University of Pará (UFPA) – campus Belém and campus Castanhal - were analyzed; interviews were conducted with students attending the last semester of the Physical Education Program. As for the analysis of data gathered thereby, content analyzis techniques were adopted (according to MOREIRA; SIMÕES; PORTO, 2005), mainly to identify the aspirations of students. The study allowed to conclude that the Political-Pedagogical Projects relative to Physical Education Programs in the state of Pará establish the acquisition only of a full degree in Teaching,that for 100% of the students interviewed the attended course does not meet their expectations regardind professional training in the area, and that the official discourse reveal the fragility of professional identity in Physical Education in the State of Pará; it allowed as well to draw attention to the need that this training process be reviewed.pt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.rightsAcesso Aberto-
dc.subjectFormação de professores de educação físicapt_BR
dc.subjectCurso de Educação Físicapt_BR
dc.subjectUniversidade Federal do Parápt_BR
dc.subjectUniversidade do Estado do Parápt_BR
dc.subjectCastanhal - PApt_BR
dc.subjectPará - Estadopt_BR
dc.subjectAmazônia brasileirapt_BR
dc.titleA formação profissional em educação física no Pará e a aspiração discentept_BR
dc.title.alternativeProfessional training in physical education and student’s aspirations in Parápt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como objetivo buscar reconhecer a identidade do profissional de Educação Física que está sendo construída e se os Cursos Superiores de Educação Física no Pará vão ao encontro da aspiração dos discentes desses cursos. Foram analisados os Projetos Político-Pedagógicos da Universidade do Estado do Pará (UEPA) e da Universidade Federal Pará (UFPA – campus Belém e campus Castanhal) e entrevistados os alunos do último semestre desses cursos, usando-se como técnica de análise, a Técnica de Elaboração e Análise de Significado (MOREIRA; SIMÕES, PORTO, 2005) para serem identificadas as aspirações dos discentes. Pode-se concluir, com esse estudo, que os Projetos Político-Pedagógicos dos Cursos de Educação alunos entrevistados, o curso não atende às suas expectativas quanto à sua formação processo de formação seja revisto.pt_BR
Appears in Collections:Artigos Científicos - ICED

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_FormacaoProfissionalEducacao.pdf728 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons