Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3759
Compartilhar:
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCHAVES, Ernani Pinheiro-
dc.date.accessioned2013-04-29T16:47:31Z-
dc.date.available2013-04-29T16:47:31Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.citationCHAVES, Ernani. Considerações sobre o ator: uma introdução ao projeto nietzschiano da fisiologia da arte. Trans/Form/Ação, Marília, v. 30, n. 1, p. 51-63, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/trans/v30n1/v30n1a04.pdf>. Acesso em: 26 abr. 2013. <http://dx.doi.org/10.1590/S0101-31732007000100005>.pt_BR
dc.identifier.issn0101-3173-
dc.identifier.issn1980-539X-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3759-
dc.description.abstractTogether with the project of revaluation of all values, the schema of a "physiology of art" gains a central role in Nietzsche's last writings. That's a perspective that supposes a defeat both of the "artist's metaphysics" of the initial period and of the critique of romanticism that characterizes a second moment. Taking as a starting point the discussion about the pertinence of utilization of the term physiology in Nietzsche's work, this article intends to present, in general terms, the reaching of this project to the discussion of the relations between art and truth, art and illusion. In conclusion, the intention here is to show the importance of this idea of a physiology of art taking as a reference the figure of the actor.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Samira Prince (prince@ufpa.br) on 2013-04-26T16:41:51Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 23599 bytes, checksum: 9e2b7f6edbd693264102b96ece20428a (MD5) Artigo_ConsideracoesSobreAtor.pdf: 97156 bytes, checksum: df7cb9299a8cc0acb353a959b0f606e5 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Ana Rosa Silva(arosa@ufpa.br) on 2013-04-29T16:47:31Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 23599 bytes, checksum: 9e2b7f6edbd693264102b96ece20428a (MD5) Artigo_ConsideracoesSobreAtor.pdf: 97156 bytes, checksum: df7cb9299a8cc0acb353a959b0f606e5 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2013-04-29T16:47:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 23599 bytes, checksum: 9e2b7f6edbd693264102b96ece20428a (MD5) Artigo_ConsideracoesSobreAtor.pdf: 97156 bytes, checksum: df7cb9299a8cc0acb353a959b0f606e5 (MD5) Previous issue date: 2007en
dc.language.isoporpt_BR
dc.rightsAcesso Aberto-
dc.subjectFisiologiapt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectEstéticapt_BR
dc.subjectAtorpt_BR
dc.subjectNietzsche, Friedrich Wilhelm, 1844-1900pt_BR
dc.titleConsiderações sobre o ator: uma introdução ao projeto nietzschiano da fisiologia da artept_BR
dc.title.alternativeConsiderations of actor: an introduction to the nietzschian project of physiology of artpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.resumoContemporâneo ao projeto da transvaloração de todos os valores, o esboço de uma "fisiologia da arte" adquire um papel central nos últimos escritos de Nietzsche. Trata-se de uma perspectiva que supõe uma superação tanto da "metafísica de artista" da fase inicial, quanto da crítica ao romantismo, da chamada segunda fase. Partindo da discussão a respeito da pertinência e do uso do termo fisiologia na obra de Nietzsche, este artigo pretende apresentar, nas suas linhas gerais, o alcance desse projeto para a discussão das relações entre arte e verdade, arte e ilusão. Ao final, procura-se apontar a importância dessa idéia de uma fisiologia da arte, a partir da referência à figura do ator.pt_BR
Appears in Collections:Artigos Científicos - FAFIL/IFCH

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_ConsideracoesSobreAtor.pdf94,88 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons