Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3952
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Issue Date: Apr-2003
metadata.dc.creator: RIBEIRO, Mylena Pinto Lima
ASSIS, Grauben José Alves de
Title: Emergência de classes seqüenciais após treino com pareamento consistente
Other Titles: Sequential classes emergence after consistent matching training
Citation: LIMA, Mylena Pinto; ASSIS, Grauben. Emergência de classes seqüenciais após treino com pareamento consistente. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, DF, v. 19, n. 1, p. 75-84, jan./abr. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ptp/v19n1/a10v19n1.pdf>. Acesso em: 03 jun. 2013. <http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722003000100010>.
metadata.dc.description.resumo: Relações de ordem podem ser documentadas por meio de testes comportamentais através das propriedades de assimetria, transitividade e conectividade. A emergência de classes seqüenciais pode ser estabelecidas de diferentes maneiras, inclusive a partir do matching to sample com pareamento consistente de estímulos e sem conseqüências imediatas. O presente estudo buscou verificar o efeito do treino com pareamento consistente entre estímulos visuais sobre desempenhos emergentes. Cinco universitários de ambos os sexos foram submetidos ao treino das relações condicionais AB, AC e AD. A tarefa dos participantes era responder ordinalmente a dígitos e formas geométricas abstratas. Em seguida, os participantes foram expostos a testes para ordenação de três seqüências diferentes com cinco estímulos. Três participantes alcançaram o critério de acerto e apresentaram um responder consistente nos testes. Os resultados indicaram que o treino foi efetivo no estabelecimento de relações de ordem entre estímulos e replicam dados da literatura no estabelecimento de desempenho seqüencial após treino com matching to sample.
Abstract: Order relations can be documented by behavioral tests that evaluate whether such relations posses the properties of asymmetry, transitivity and connectedness. We used matching to sample with prerequisites for the emergence of sequential class. In the present study, we assess whether sequential classes were also produced after a trial with consistent matching, without immediate differential consequences. Five undergraduate students of both sexes were submitted to the training of conditional relations AB, AC and AD. The participants task were to choose abstract geometric figure from digits. After teaching the conditional relations, the participants were exposed to tests of ordering the stimuli in three sequences with five different stimuli, tests for ordering pairs of the stimuli that occupied adjacent and not adjacent positions in the sequence of five stimuli, and tests of multiple substitutions of stimuli, without additional training. Three participants reached the learning criterion in the training of the conditional relations and obtained high number of successes in the sequential tests. The consistency training without immediate differential consequences was effective to establish order relations among stimuli, without explicit training with normal adult participants. These results replicate data reported the literature on the establishment of sequential performance after matching to sample training.
Keywords: Equivalência de estímulos
Pareamento consistente
Estímulo/resposta
ISSN: 1806-3446
0102-3772
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:Artigos Científicos - NTPC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_EmergenciaClassesSequenciais.pdf287,73 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons