Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/4081
Compartilhar:
Type: Artigo de Periódico
Issue Date: Mar-2008
Authors: MOTA, Dalva Maria da
SCHMITZ, Heribert
SILVA JÚNIOR, Josué Francisco da
Title: Atores, canais de comercialização e consumo da mangaba no nordeste brasileiro
Citation: MOTA, Dalva Maria da; SCHMITZ, Heribert; SILVA JUNIOR, Josué Francisco da. Atores, canais de comercialização e consumo da mangaba no nordeste brasileiro. Revista de Economia e Sociologia Rural, Brasília, v. 46, n. 1, p. 121-143, jan./mar. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/resr/v46n1/a06v46n1.pdf>. Acesso em: 17 jul. 2013. <http://dx.doi.org/10.1590/S0103-20032008000100006>.
Resumo: O objetivo deste artigo é analisar processos que vão do extrativismo ao consumo da mangaba, enfatizando os diferentes atores em cena, as suas relações, os canais de comercialização e as características do consumo. A pesquisa foi realizada no nordeste do Brasil (BA, AL, SE e PE), por meio de métodos qualitatitivos e quantitativos. Os principais resultados mostram uma fraca tendência de domesticação para atender à demanda crescente do mercado e ameaças ao extrativismo por fatores externos.
Abstract: The aim of this article is to analyse the processes which begins from raw material extraction to the consumption of mangaba, emphazising different actors, their relationships, marketing channels, and consumption characteristics. The research was carried out in the Northeast of Brazil (Brazilian states of Bahia, Alagoas, Sergipe and Pernambuco) using quantitative and qualitative approaches. The main results indicated weak domestication of mangaba trees to attend to an increasing market demand, and threats to extractivism by external factors.
Keywords: Mangaba
Hancornia speciosa Gomes
Extrativismo vegetal
Consumo
Alagoas - Estado
Bahia - Estado
Pernambuco - Estado
Sergipe - Estado
ISSN: 0103-2003
1806-9479
Appears in Collections:Artigos Científicos - INEAF
Artigos Científicos - FACS/IFCH

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_AtoresCanaisComercializacao.pdf131,71 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons