Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/6655
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorANJOS, Hildete Pereira dos-
dc.creatorMELO, Luciana Barbosa de-
dc.creatorSILVA, Kátia Regina da-
dc.creatorRABELO, Lucélia Cardoso Cavalcante-
dc.creatorARAÚJO, Marcelo Almeida-
dc.date.accessioned2015-05-12T14:07:36Z-
dc.date.available2015-05-12T14:07:36Z-
dc.date.issued2013-06-
dc.identifier.citationANJOS, Hildete Pereira dos et al. Práticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 495-507, abr./jun. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v34n123/10.pdf>. Acesso em: 08 maio 2015. <http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302013000200010>.pt_BR
dc.identifier.issn0101-7330-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/6655-
dc.description.abstractThis work presents an analysis of the inclusive process, revisiting the concepts of pedagogical practice and inclusion. With instruments from the fields of content analysis and discourse analysis, it analyses interviews with specialized care teachers, teachers in mainstream classrooms and managers. It describes inclusion as a concept whose network of meanings varies according to the interests involved, being conceived as a process that involves multiple agents and agencies and requires participation and as idealization, being defined a priori and to be incorporated uncritically. It points to the lack of knowledge of the specificities of learning and the potential of individuals and groups; the survival of the clinical model; the inclusion studies as an appendix of the training process; certain initiatives with more integrative than inclusive character. It intends to focus on the real school, through intervention and participatory research and to redo, from another angle, the issues already formatted on inclusive pedagogical practice.pt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrática de ensinopt_BR
dc.subjectProcesso inclusivopt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.titlePráticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivospt_BR
dc.title.alternativePedagogical practices and inclusion: the survival of integration in inclusive processespt_BR
dc.title.alternativePratiques pédagogiques et inclusion: la survie de l'intégration dans les processus inclusifspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.resumoO trabalho apresenta uma análise do processo inclusivo, retomando os conceitos de prática pedagógica e inclusão. Com instrumentais da análise de discurso e da análise de conteúdo, analisa entrevistas com professores de atendimento especializado, professores de sala comum e gestores. Descreve inclusão como um conceito cuja rede de sentidos oscila conforme os interesses em jogo, sendo tanto processo que envolve vários agentes e instâncias e exige participação, quanto idealização, definida a priori e devendo ser incorporada de forma acrítica. Aponta o desconhecimento das especificidades de aprendizagem e dos potenciais dos sujeitos e grupos; a sobrevivência do modelo clínico; os estudos da inclusão como apêndice do processo formativo; certas iniciativas com caráter mais integrativo do que inclusivo. Propõe investir na escola concreta, através de modelos de pesquisa interventivo-participativo, e refazer de outro ângulo as questões já formatadas sobre prática pedagógica inclusiva.pt_BR
dc.description.resumeLe travail présente une analyse du processus inclusif, en reprenant les concepts de pratique pédagogique et l'inclusion. Avec des instrumentaux de l'analyse de discours et de l'analyse de contenu, il analyse des entretiens avec des enseignants de service spécialisé, des enseignants de salle de classe et des directeurs d'écoles. Il décrit l'inclusion comme un concept dont le réseau de sens oscille d'après les intérêts en jeu, en étant de telle façon processus qui implique plusieurs agents et instances et exige de la participation, si bien l'idéalisation, définie à priori et devrait être incorporée de forme acritique. Il indique l'ignorance des spécificités d'apprentissage et des potentiels des sujets et des groupes; la survie du modèle clinique; les études de l'inclusion comme annexe du processus formatif; certaines initiatives avec caractère plus intégratif qu'inclusif. Il propose d'investir dans l'école concrète, à travers les modèles de recherche interventif-participatif, et de proposer sur un autre angle les questions déjà formatées sur pratique pédagogique inclusive.-
Appears in Collections:Artigos Científicos - ICED

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_PraticasPedagogicasInclusao.pdf247,36 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons