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dc.creatorCARVALHO, Ana Maria Orlandina Tancredi-
dc.date.accessioned2017-06-19T12:48:21Z-
dc.date.available2017-06-19T12:48:21Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.citationCARVALHO, Ana Maria Orlandina Tancredi. Formação Docente para a Educação Pré-Escolar na Época da Ditadura Militar. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 4, p. 1061-1075, out./dez. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362015000401061&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 19 jun. 2017. Epub 15-Set-2015. <http://dx.doi.org/10.1590/2175-623651546>.pt_BR
dc.identifier.issn2175-6236pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8717-
dc.description.abstractThis article analyzes teacher formation for pre-school education in the period of the military dictatorship. I have conducted our research in Revista Criança, an official publication of the Ministry of Education, first national journal for this field. Our bibliographical and document research took place from 2003 to 2006 - period of my PhD, taking as the base for this research: legislation, documents, interviews and the Magazine itself, published between 1982 and 1985. Fourteen magazines served as basis for this education policy within that period, supported on the Theory of Human Capital, which, in the education field, is expressed through technicist pedagogy. The magazine does not question the prejudice against the poor people nor the authoritarianism and anticipates the education for children in pre-school education.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Parápt_BR
dc.relation.ispartofEducação & Realidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectEducação pré-escolarpt_BR
dc.subjectPolíticas educacionaispt_BR
dc.subjectRevista criançapt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.titleFormação Docente para a Educação Pré-Escolar na Época da Ditadura Militarpt_BR
dc.title.alternativeTeacher Education for Preschool Education during the Era of the Military Dictatorshippt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFPApt_BR
dc.citation.volume40pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage1061pt_BR
dc.citation.epage1075pt_BR
dc.description.resumoEste artigo reflete sobre a formação docente para a Educação Pré-Escolar, no período da Ditadura Militar. Pesquisei a Revista Criança, publicação oficial do Ministério da Educação, primeiro periódico nacional para a área. A pesquisa bibliográfica e documental ocorreu de 2003 a 2006, durante meu doutoramento, em legislações, documentos, e na própria Revista, publicada nos anos de 1982 a 1985, e entrevistas com técnicos. São 14 revistas que serviram de veículo da política de formação desse período, apoiada na teoria do capital humano que no campo educacional se expressa por meio de uma pedagogia tecnicista. A Revista não questiona o preconceito contra os pobres, nem o autoritarismo e antecipa a escolarização das crianças da Educação Pré-Escolar.pt_BR
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