Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3759
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Issue Date: 2007
metadata.dc.creator: CHAVES, Ernani Pinheiro
Title: Considerações sobre o ator: uma introdução ao projeto nietzschiano da fisiologia da arte
Other Titles: Considerations of actor: an introduction to the nietzschian project of physiology of art
Citation: CHAVES, Ernani. Considerações sobre o ator: uma introdução ao projeto nietzschiano da fisiologia da arte. Trans/Form/Ação, Marília, v. 30, n. 1, p. 51-63, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/trans/v30n1/v30n1a04.pdf>. Acesso em: 26 abr. 2013. <http://dx.doi.org/10.1590/S0101-31732007000100005>.
metadata.dc.description.resumo: Contemporâneo ao projeto da transvaloração de todos os valores, o esboço de uma "fisiologia da arte" adquire um papel central nos últimos escritos de Nietzsche. Trata-se de uma perspectiva que supõe uma superação tanto da "metafísica de artista" da fase inicial, quanto da crítica ao romantismo, da chamada segunda fase. Partindo da discussão a respeito da pertinência e do uso do termo fisiologia na obra de Nietzsche, este artigo pretende apresentar, nas suas linhas gerais, o alcance desse projeto para a discussão das relações entre arte e verdade, arte e ilusão. Ao final, procura-se apontar a importância dessa idéia de uma fisiologia da arte, a partir da referência à figura do ator.
Abstract: Together with the project of revaluation of all values, the schema of a "physiology of art" gains a central role in Nietzsche's last writings. That's a perspective that supposes a defeat both of the "artist's metaphysics" of the initial period and of the critique of romanticism that characterizes a second moment. Taking as a starting point the discussion about the pertinence of utilization of the term physiology in Nietzsche's work, this article intends to present, in general terms, the reaching of this project to the discussion of the relations between art and truth, art and illusion. In conclusion, the intention here is to show the importance of this idea of a physiology of art taking as a reference the figure of the actor.
Keywords: Fisiologia
Arte
Estética
Ator
Nietzsche, Friedrich Wilhelm, 1844-1900
ISSN: 0101-3173
1980-539X
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:Artigos Científicos - FAFIL/IFCH

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_ConsideracoesSobreAtor.pdf94,88 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons