Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/7018
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFLORES, Eileen Pfeiffer-
dc.creatorPIRES, Laís Fernandes-
dc.creatorSOUZA, Carlos Barbosa Alves de-
dc.date.accessioned2015-11-23T15:19:14Z-
dc.date.available2015-11-23T15:19:14Z-
dc.date.issued2014-08-
dc.identifier.citationFLORES, Eileen Pfeiffer; PIRES, Laís Fernandes; SOUZA, Carlos Barbosa Alves de. Dialogic reading of a novel for children: effects on text comprehension. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 24, n. 58, p. 243-252, ago. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/paideia/v24n58/1982-4327-paideia-24-58-0243.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2015. <http://dx.doi.org/10.1590/1982-43272458201412>.pt_BR
dc.identifier.issn0103-863X-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/7018-
dc.description.abstractExperimental studies have shown positive effects of dialogic reading of picture books (reading aloud interspersed with prompts and feedback for verbalizations by the listener) on the vocabulary and verbal expression of small children. This study assessed the effect of dialogic reading on the comprehension of a children’s novel by three children aged 7-8 years, using a single-subject reversal design. In Condition A, the text was read without intervention. In Condition B, reading was interspersed with dialogic interventions based on narrative functions. Comprehension was superior in all measures in Condition B for the two participants who underwent the B-A-B design, however, not for the participant who underwent the A-B-A design. We discuss possible interactions of dialogic reading with characteristics of text genre and the need for systematic replications with more sessions and reversals of conditions.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Cleide Dantas (cleidedantas@ufpa.br) on 2015-11-23T14:06:42Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 22190 bytes, checksum: 19e8a2b57ef43c09f4d7071d2153c97d (MD5) Artigo_DialogicReadingNovel.pdf: 495164 bytes, checksum: c2e36cf19e34f2657e2ec5f490f3b5b4 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Ana Rosa Silva (arosa@ufpa.br) on 2015-11-23T15:19:14Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 22190 bytes, checksum: 19e8a2b57ef43c09f4d7071d2153c97d (MD5) Artigo_DialogicReadingNovel.pdf: 495164 bytes, checksum: c2e36cf19e34f2657e2ec5f490f3b5b4 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2015-11-23T15:19:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 22190 bytes, checksum: 19e8a2b57ef43c09f4d7071d2153c97d (MD5) Artigo_DialogicReadingNovel.pdf: 495164 bytes, checksum: c2e36cf19e34f2657e2ec5f490f3b5b4 (MD5) Previous issue date: 2014-08en
dc.language.isoengpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectCompreensão verbalpt_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.subjectBrasil - Paíspt_BR
dc.titleDialogic reading of a novel for children: effects on text comprehensionpt_BR
dc.title.alternativeLeitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textualpt_BR
dc.title.alternativeLectura dialógica de una novela para niños: efectos sobre la comprensión de textospt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.resumoEstudos experimentais têm demonstrado efeitos positivos da leitura dialógica de livros ilustrados (leitura em voz alta intercalada com prompts e feedback para verbalizações por parte do ouvinte) sobre o vocabulário e a expressão verbal de crianças pequenas. Este estudo verificou o efeito da leitura dialógica sobre a compreensão textual de um romance infanto-juvenil por três crianças de 7-8 anos, utilizando um delineamento de sujeito único. Na Condição A, o texto era lido sem intervenções. Na Condição B, a leitura era intercalada com intervenções dialógicas baseadas nas funções narrativas presentes no texto. As medidas de compreensão mostraram um desempenho superior na Condição B para os dois participantes submetidos ao delineamento B-A-B, mas não para o participante submetido ao delineamento A-B-A. São discutidas possíveis interações da leitura dialógica com características do gênero textual e a necessidade de replicações sistemáticas com um maior número de sessões e reversões das condições.pt_BR
dc.description.resumenEstudios experimentales han demostrado efectos positivos de la lectura dialógica de libros ilustrados (lectura en voz alta intercalada con indicaciones y feedback para verbalizaciones del oyente) sobre el vocabulario y la expresión verbal de niños pequeños. Este estudio investigó efectos de la lectura dialógica sobre la comprensión de una novela infanto-juvenil por tres niños (7-8 años), usando un diseño de sujeto único. En la condición A, el texto fue leído sin intervención. En la condición B (lectura dialógica), la lectura se intercaló con intervenciones dialógicas preparadas a partir de las funciones narrativas presentes en el texto. Las medidas de comprensión mostraron un desempeño superior en la Condición B para los dos participantes sometidos al diseño B-A-B, pero no para el participante sometido al diseño A-B-A. Son discutidas las posibles interacciones de lectura dialógica con características del género textual y la necesidad de repeticiones sistemáticas con un número mayor de sesiones experimentales y de reversiones de las condiciones.pt_BR
Appears in Collections:Artigos Científicos - NTPC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_DialogicReadingNovel.pdf483,56 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons