2025-08-282025-08-282025-02-06CASTRO, Maria Beatriz de Oliveira. Logificação: ambiente gamificado para auxiliar no ensino de lógica de programação em cursos de computação. Orientadora: Viviane Almeida dos Santos. 2025. [29] f. Dissertação (Mestrado em Computação Aplicada) – Núcleo de Desenvolvimento Amazônico em Engenharia, Universidade Federal do Pará, Tucuruí, 2025. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/17679. Acesso em:.https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/17679The discipline of Programming Logic requires innovative pedagogical approaches. This study presents LOGIFICATION, an environment gamified by adapting Moodle, which combines game elements with Piaget's theory of cognitive development to facilitate the assimilation and accommodation of knowledge. Using resources such as avatars, points and rankings, the system aims to motivate and engage students in learning. The research demonstrated good results, with greater motivation, engagement and performance in the experimental group, highlighting gamification integrated with a learning theory as a promising pedagogical strategy for the teaching of Programming Logic.Acesso Abertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Gamificação educacionalLógica de programaçãoTeoria PiagetEducational gamificationProgramming logicPiaget theoryLogificação: ambiente gamificado para auxiliar no ensino de lógica de programação em cursos de computaçãoDissertaçãoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::METODOLOGIA E TECNICAS DA COMPUTACAO::ENGENHARIA DE SOFTWARECNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::TEORIA DA COMPUTACAO::LOGICAS E SEMANTICA DE PROGRAMASCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALDESENVOLVIMENTO DE SISTEMASCOMPUTAÇÃO APLICADA