2021-08-062021-08-062017-06-21ALMEIDA, Maysa da Silva Leite. Resolução de equações do 1º grau: um modelo epistemológico de referência. Orientador: Prof. Dr. Renato Borges Guerra. 2017. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2017. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13345. Acesso em:.https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/13345This work deals with the solving first degree equations as a school practice and was developed through a path of study and research (PSR). The course of this investigation led us to the encounter of four historically distinct praxeologies, whose analyzes evidenced the need for the conception of an epistemological model of reference (EMR). We then sought to construct an answer to the problem of conception of EMR that would allow the construction of new didactic-mathematical organizations for the teaching of the object in question, according to a mathematical intelligibility. As a partial answer to the problem, the EMR presented here has as a mathematical foundation the algebraic structures of the fields, especially the field of the integer numbers modulus p.Acesso AbertoModelo epistemológico de referênciaTeoria antropológica do didáticoResolução de equações do primeiro grauInteiros módulo pEpistemological model of referenceAnthropological theory of didacticSolving first degree equationsInteger modulus pResolução de equações do 1º grau: um modelo epistemológico de referênciaDissertaçãoMATEMÁTICA - ESTUDO E ENSINOEDUCAÇÃODIDÁTICA E FORMAÇÃO DOCENTEEDUCAÇÃO MATEMÁTICA