2012-11-052012-11-052007-03-28NUNES, José Messildo Viana. História da matemática e aprendizagem significativa da área do círculo: uma experiência de ensino-aprendizagem. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Belém, 20XX. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas.https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/3117This work presents a proposal on the basis of the theory of the significant learning of David Ausubel, objectifying the construction of the concept of area of plain figures emphasizing the area of the circle, the activities suggested in this study had been guided by a didactic sequence from a text used description-mathematician as organizers previous. The research proposal was carried through in a school, of the state public net of education, located in the metropolitan area of Belém of Pará. The development of the proposal promoted intrinsic motivation making possible an effective participation of the pupils in the accomplishment of the tasks. The historical boarding demonstrated to be an efficient tool for better making possible organization of the conceptual structure of area of the plain figures, the satisfactory development of the activities disclosed that the objectives of the proposal had been reached.porAcesso AbertoMatemáticaAprendizagemCurrículoBelém - PAPará - EstadoAmazônia brasileiraHistória da matemática e aprendizagem significativa da área do círculo: uma experiência de ensino-aprendizagemDissertaçãoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICACNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM