2022-01-272022-01-272019-02-28SODRÉ, Gleison de Jesus Marinho. Modelagem Matemática escolar: uma organização praxeológica complexa. Orientador: Prof. Dr. Renato Borges Guerra. 2019. 162 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/13875. Acesso em:.https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/13875This work questions the mathematical modeling cycle like a technique of the task of mathematically modeling problems at concrete contexts from the notion of complex praxeological organization conceived in the light of the Didactic Anthropological Theory. The work proposes new modeling techniques that preserve the cyclical character and from empirical experimentation, it proposes the investigative cycle of mathematical modeling.Acesso AbertoAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Educação matemáticaModelagem matemáticaTeoria antropológica do didáticoTécnicas de modelagemCiclo investigativo de modelagem matemáticaMathematics educationMathematical modelingAnthropological teaching theoryModeling techniquesInvestigative cycle of mathematical modelingModelagem Matemática escolar: uma organização praxeológica complexaTeseCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICACNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPERCEPÇÃO MATEMÁTICA, PROCESSOS E RACIOCÍNIOS,SABERES E VALORESEDUCAÇÃO MATEMÁTICA