2017-05-302017-05-302013-08-29SODRÉ, Gleison de Jesus Marinho. Modelagem matemática crítica como atividade de ensino e investigação. 2013. 76 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2013. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas.https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/8554The objective of this research was analize contributions of critic moddeling mathematic as learning activity and investigation for school math. The research was developed by students of high school first grade. The collected files by photographer registers and conceptual aim significants ways to beyound the math knowledge construction, to mobilize the students in debates ans discussions from a question with differents math models put in competition, showing concomitantly, the subject play in construction of “realities”, closely by the use of rule of three way to validation or not of the model, relevant of school learning math,that collaborated to yearnings of Critic Math Education.Acesso AbertoMatemáticaModelos matemáticosAritméticaEducação em matemáticaEstudo e ensinoModelagem matemática crítica como atividade de ensino e investigaçãoDissertaçãoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA