2012-10-162012-10-162006PANTOJA, Vanda. Negócios sagrados: reciprocidade e mercado no Círio de Nazaré. 2006. 135 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Belém, 20006. Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais.https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/3050This work discusses the organization of one of the larger saint’s Catholic feasts of Brazil: the Círio of Our Lady of Nazareth, in Belém, Pará. Using the Religious Market Paradigm and the Gift Theory, I propose to evaluate the celebration, taking as point of departure an analysis of the Diretoria da Festa, which is the institution that promotes the religious celebration. The purpose of this evaluation is to point out the convergence between the two theories. Throughout the work, I discuss the genesis and the expansion of the celebration, and the relation between the Diretoria da Festa and the devotees of Our Lady of Nazareth.porAcesso AbertoCírio de NazaréDevoçãoOrganizaçãoMercado (Economia)Belém - PAPará - EstadoAmazônia brasileiraNegócios sagrados: reciprocidade e mercado no Círio de NazaréDissertaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA