2011-03-232011-03-232004-05-24BARROS, Osvaldo dos Santos. Etnoastronomia Tembé-Tenetehara como matriz de abordagem (etno)matemática no ensino fundamental. Orientador: Iran Abreu Mendes. 2004. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Belém, 2004. Disponível em: http://www.repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/1762. Acesso em:.http://www.repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/1762Using the reading of the Temb-Tenetehara culture as matrix of explanation of scientific Astronomy to consider, from its interface with the school Mathematics, strategies of approach of the school contents of Mathematics, the activities that we develop daily, in view of the dialogal joint between knowledge crated by the context of the society and the culture and scientific knowledge disseminated by the school.Acesso AbertoMatemáticaEtnomatemática (Indigenismo)Etnoastronomia (Indigenismo)TembéTeneteharaEnsino fundamentalPará - EstadoAmazônia brasileiraÍndioEtnoastronomia Tembé-Tenetehara como matriz de abordagem (etno)matemática no ensino fundamentalEthnoastronomy Tembé-Tenetehara as first of (etno) mathematical approach in basic educationDissertaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO