2021-02-252021-02-252015-06BRANDEMBERG, João Cláudio. Enculturação, formação de professores e ensino de matemática: uma discussão sobre visão ampliada dos valores culturais e conhecimento aprofundado do conteúdo. Margens, online, v. 9, n. 12, p. 186-202, jun. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v9i12.3057. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12894. Acesso em:.1982-5374https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/12894This paper addresses an approach to mathematics as a cultural phenomenon, considering the social activities that stimulate the formation of mathematical concepts and cultural values related to these activities. This approach leads us to an analysis of teaching and teacher education process from the concept of “Mathematical Enculturation”, described by Bishop (1999), aiming for a greater commitment and better teaching performance of teachers of mathematics.Acesso Abertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Enculturação matemáticaFormação de professoresRepresentação simbólicaValores culturaisMathematical enculturationTeacher trainingSymbolic representationCultural valuesEnculturação, formação de professores e ensino de matemática: uma discussão sobre visão ampliada dos valores culturais e conhecimento aprofundado do conteúdoArtigo de Periódico10.18542/rmi.v9i12.3057