2025-05-122025-05-122023-09-22RAIOL, Alberto Alan da Costa. Um modelo de avaliação do nível de aprendizagem do pensamento computacional aderente à BNCC. Orientador: Carlos dos Santos Portela; Coorientadora: Isadora Mendes dos Santos. 2023. [14] f. Dissertação (Mestrado em Computação Aplicada) – Núcleo de Desenvolvimento Amazônico em Engenharia, Universidade Federal do Pará, Tucuruí, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/17365. Acesso em:.https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/17365This paper presents an evaluation model of Computational Thinking (CT) in basic education, based on Bloom’s Learning Taxonomy, Solo’s Taxonomy and on Computing Standards for Basic Education. To analyze the evalu- ation model, we propose to apply a workshop using an ”Unplugged Game” that deals with the key CT concepts, such as: Algorithms, Abstraction, and Automation. We believe that the evaluation model will be able to contribute to the improvement of the evaluation processes of the development of computing skills according to Common National Curriculum Base (BNCC).Acesso Abertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Computação - Estudo e ensinoComputação - Avaliação - Educação básicaPensamento computacionalUm modelo de avaliação do nível de aprendizagem do pensamento computacional aderente à BNCCDissertaçãoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMDESENVOLVIMENTO DE SISTEMASCOMPUTAÇÃO APLICADA