2022-01-252022-01-252018-04-10ESPÍRITO SANTO, Cláudia Fernandes Andrade do. O papel dos saberes não matemáticos na modelagem matemática: o estudo do cálculo do imposto de renda. Orientador: Prof. Dr. Renato Borges Guerra. 2018. 79 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2018. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/13871. Acesso em:.https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/13871This paper deals with the role of non-mathematical knowledge in the use of mathematical models on problems in concrete contexts. For this, a praxeological model based on the anthropological theory of the didactic is used. From the model used for the calculation of Personal Income Tax, we obtained preliminary results that point out the indispensability of non-mathematical knowledge of the situation for the pertinent use of mathematical models.Acesso AbertoAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Modelagem matemáticaTeoria antropológica do didáticoModelo praxeológico estendidoImposto de renda pessoa físicaMathematical modelingAnthropological theory of didacticsExtended praxeological modelIndividual income taxO papel dos saberes não matemáticos na modelagem matemática: o estudo do cálculo do imposto de rendaDissertaçãoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICACNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODIDÁTICA E FORMAÇÃO DOCENTEEDUCAÇÃO MATEMÁTICA