2017-03-162017-03-162013-06-28BELO, Geovane Silva. O olhar estrangeiro estigmatizado(r) do cinema: invenção, sustentação e reinvenção do imaginário sobre a Amazônia. Orientador: Joel Cardoso da Silva. 2013. 159 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Programa de Pós-Graduação em Artes, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2013. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/7875. Acesso em:.https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/7875The film is one of the most influential arts in the representation of cultures. His discursive-visual power interferes on the imaginary about spaces of scholia and behaviors. The big screen build looks and reinvents them. This project aims to examine the imaginary in the documentary/fiction “Iracema, umatransamazônica(1974)”,it wishes to understand the stigmata film on the Amazon, illustrate them films in the “Florestas Esmeraldas (1985)”, “Lambada, a dançaproibida (1990)”,“Anaconda (1997)” and also in the national motion pictures “Taina, umaaventuranaAmazônia (2000)” and “Um lobisomemnaAmazônia (2005)” - especially in the correspondence between art/imagination. The studies of travelers' reports, theories of Gilbert Durand, NeideGondin, Ana Pizarro, Claude Lévi-Strauss, Edgar Morin, among others, will be the cornerstone to understand the invention, maintenance it and reinventing it over this stigmatized look.Acesso AbertoCinemaIdentidade socialImaginárioFicçãoAmazôniaO olhar estrangeiro estigmatizado(r) do cinema: invenção, sustentação e reinvenção do imaginário sobre a AmazôniaDissertaçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA