2017-05-262017-05-262015-06-25SILVA, Luciane Teixeira da. Educação escolar e identidade quilombola: um enfoque na comunidade Nossa Senhora do Perpetuo Socorro, município de Abaetetuba, estado do Pará. 2015. 98 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2015. Programa de Pós-Graduação em Educação.https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/8520This dissertation has a research subject the possible relationship between education and political-organizational and identity processes within a remaining quilombo community, specifically the community of Nossa Senhora do Perpétuo Sócorro and Escola Santo André which are located in the territory remaining islands of Abaetetuba. Was discussed the possibility of the school strengthen the identity of the Quilombo. Through a qualitative research, using the open and semi-structured interviews, in loco observation and document analysis, we conclude that, despite conflicts and tensions, the school stands as a strengthening element of the quilombo studied identity.Acesso AbertoEducação e EstadoEducação ruralQuilombolasComunidade Nossa Senhora do Perpetuo SocorroAbaetetuba (PA)Pará - EstadoEducação escolar e identidade quilombola: um enfoque na comunidade Nossa Senhora do Perpetuo Socorro, município de Abaetetuba, estado do ParáDissertaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO