2021-03-092021-03-092003-03-25OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de. A escola da Vila da Paz: um ensaio etnográfico. Orientador: Orlando Nobre Bezerra de Souza. 2003. 154 f. Dissertação (Mestrado em Agriculturas Familiares e Desenvolvimento Sustentável) - Núcleo de Estudos Integrados sobre Agricultura Familiar, Universidade Federal do Pará, Belém, 2003. Disponível em: . Acesso em:.https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/12951At the work “School rural da Vila da Paz”: the research about culture, political, economic and social that bucolic community, we Will discuss the program’s execution “School Ativa” at the rural schools from Rondon do Pará, where we’ll analyze the E.M.E.F Vasco da Gama school (located at Vila da Paz society) as the main point of this text. Along all of this study we’ll have questions about how this program improved the students’ knowledge’s and show the teachers a better way of teaching, at the same time we are discussing the population to develop this program, emphasizing the school and community relationship importance. We Will show, at first, the government programs from 1930 until 1990 based on the rustic education is inserted. For this it’s also necessary do na incursion into the educational projects of the social movements connected with the conflicts at the yieldAcesso Abertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Educação do campoEscola ativaEtnografiaEducação rural (PERGAMUM)Educação e Estado (PERGAMUM)Ensino (PERGAMUM)Aprendizagem (PERGAMUM)Etnologia (PERGAMUM)Field of educationSchool activeEthnographyA escola da Vila da Paz: um ensaio etnográficoDissertaçãoCNPQ::CIENCIAS AGRARIASDINÂMICAS ECONÔMICAS, CULTURAIS E SOCIOAMBIENTAIS NO DESENVOLVIMENTO RURAL NA AMAZÔNIASUSTENTABILIDADE DA AGRICULTURA FAMILIAR NA AMAZÔNIAAGRICULTURAS FAMILIARES E DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL