2011-03-232011-03-232004-05-24SILVA, Luiza Pereira da. A realidade como princípio metodológico no ensino da matemática. 2004. 169 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Belém, 2004. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas.http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1838This study has the purpose to argue the actions developed in the school in an interdisciplinary conception, having the Generating Subject as axle of curricular orientation, using as a methodological strategy for construction of the thematic nets in the classroom the work projects (inquiry projects). We believe that the process of teach-learning and the construction of the school and scientific knowledge from the valuation and approach with knowledge of the reality (daily knowledge), will become more efficient in a dialogical process between students, teachers and knowledge that interact in a movement of orientation on the part of the teacher and for the search to understanding methematics knowledge, applying it and systemizing it toward new knowledge.Acesso AbertoFundação Centro de Referência em Educação Ambiental Escola Bosque Professor Eidorfe MoreiraMatemáticaFormação de professores de matemáticaBelém - PAPará - EstadoAmazônia brasileiraA realidade como princípio metodológico no ensino da matemáticaThe reality as methodological principle in the education of the mathematicsDissertaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM