Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3388
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Issue Date: Mar-2009
metadata.dc.creator: ANTUNES, Deborah Christina
GOUVEIA JUNIOR, Amauri
Title: Questões acerca da percepção sonora de harmônicos: a função das variáveis sexo e aprendizagem
Other Titles: Matters concerning sound perception of harmonics: the function of the sex and apprenticeship variables
Citation: ANTUNES, Deborah Christina; GOUVEIA JR, Amauri. Questões acerca da percepção sonora de harmônicos: a função das variáveis sexo e aprendizagem. Estudos de Psicologia (Campinas). Campinas, v. 26, n. 1, p. 57-64, jan./mar. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v26n1/a06v26n1.pdf>. Acesso em: 24 jan. 2013. <http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2009000100006>.
metadata.dc.description.resumo: Este trabalho objetivou verificar o desempenho de homens e mulheres em uma tarefa de discriminação perceptiva de sons e o efeito de aprendizagem anterior sobre esta discriminação. O experimento foi realizado com 17 homens e 17 mulheres, submetidos individualmente a uma sessão de coleta de dados composta de questionário padronizado e de teste de discriminação com vinte tentativas gravadas em um CD-ROM. A análise estatística dos dados indicou diferenças de desempenho entre pessoas com e sem experiência musical prévia [F(1,33)=14,69, p<0,001]. Embora não significativo, as mulheres apresentaram melhor desempenho no grupo sem experiência prévia, e no grupo com experiência, os homens apresentaram melhor desempenho. Os dados indicam que, embora haja diferenças sexuais na percepção sonora, a experiência parece ser o fator mais importante neste tipo de discriminação.
Abstract: The aim of this study was to verify the performances of men and women in a discriminative test of sound harmonics perception, and the effect of prior learning on this discrimination. The experiment was conducted using 17 men and 17 women, who were individually submitted to an experimental session with a standard questionnaire and a sound perception test comprising 20 attempts recorded on a CD-ROM. The statistical analysis of the data shows that subjects, both with and without experience of learning a musical instrument, have a difference in performance in the test [F(1.33) = 14.69, p<0.001]. Though not significant, women displayed a better performance in the group without learning, and in the group with experience, men showed better performance. The data show that, though there may be differences between the genders in terms of sound perception, previous experience is ostensibly the most important factor in this type of discrimination.
Keywords: Percepção sonora
Diferenciação sexual
Homem
Mulheres
Discriminação perceptiva
Aprendizagem
ISSN: 0103-166X
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:Artigos Científicos - ICB

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_QuestoesAcercaPercepcao.pdf149,31 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons