CCAST - Campus Universitário de Castanhal
URI Permanente desta comunidadehttps://repositorio.ufpa.br/handle/2011/2569
Navegar
Navegando CCAST - Campus Universitário de Castanhal por Afiliação "UFPA - Universidade Federal do Pará"
Agora exibindo 1 - 7 de 7
- Resultados por página
- Opções de Ordenação
Item Acesso aberto (Open Access) As contribuições do jogo “No movimento dos números” para o ensino da adição nos anos iniciais do ensino fundamental(Executiva Paraense dxs Estudantes de Pedagogia, 2018-07) CRUZ, Rosiane Oliveira da; SANTANA, Rosa Carla Costa; SANTOS, Sonia Helena Moraes dos; SOARES, Maria ElianaItem Acesso aberto (Open Access) Desenvolvimento de habilidades cognitivas e ensino de matemática em um Clube de Ciências da Amazônia(Universidade Federal do Pará, 2019-06) COELHO, Antonia Ediele de Freitas; ALMEIDA, Willa Nayana Corrêa; MALHEIRO, João Manoel da SilvaThis research sought to analyze the Levels of Cognitive Abilities developed and manifested by a group of seven students participating in the Science “Prof. Club Dr. Cristovam W. P. Diniz”, during an Investigative Teaching Sequence on concepts of plane geometry. We also want to ponder the questions elaborated by the teacher-monitor and their intrinsic relationship with the abilities manifested by the group of students. We characterize this research as qualitative, using Content Analysis to interpretation of the speeches between the teacher-monitor and the students participating in the club. The space investigated is considered an alternative environment destined to the teaching, research and extension of didactic actions directed to Sciences and Mathematics. The applied experimental activity was entitled "Problem of Forms" and sought to discuss the introductory concepts of area and perimeter of plane figures, exploring issues related to the maximization of areas and minimization of perimeters. During the analysis, we identified that the abilities developed by the students in their discourses are continuously related to the proposed, being possible to identify Levels that varied between Algorithmics and Higher Order Cognitive Skills, defined between N1 and N5 of Cognitive Skills. Moreover, the questions developed by the teacher-monitor included Levels that developed according to the dynamics of established relationships, passing between P1 and P4.Item Acesso aberto (Open Access) Experimentação investigativa: análise da metodologia de um professor em processo de formação inicial(Executiva Paraense dxs Estudantes de Pedagogia, 2017) SOUZA, Evilly Vieira de; FIRMINO, Maria GesikelleItem Acesso aberto (Open Access) Gênero e sexualidade no ambiente escolar(Executiva Paraense dxs Estudantes de Pedagogia, 2017) SANTOS, Lucilene do Socorro da Costa; CARDOSO, Marcia Cristina Folha Monteiro; SANTOS, Maria de Fátima Feitosa dos; VALENTE, Maria Luciene dos SantosItem Acesso aberto (Open Access) Indicadores de qualidade na avaliação educacional: um estudo na Escola Francisco Espinheiro Gomes em Castanhal/PA(Executiva Paraense dxs Estudantes de Pedagogia, 2017) RIBEIRO, Maria Suellen de Sousa Sá; OLIVEIRA, Diozete de; RIBEIRO, Madison RochaItem Acesso aberto (Open Access) Lutar com as palavras "Resistência cultural" nas obras de José João Craveirinha(Executiva Paraense dxs Estudantes de Pedagogia, 2017) CUNHA, Débora Alfaia da; BARBOSA, Genilton de CamposItem Acesso aberto (Open Access) PCCR do estado do Pará: uma análise reflexiva acerca da sua implantação(Executiva Paraense dxs Estudantes de Pedagogia, 2017) SANTOS, Lucilene do Socorro da Costa; CARDOSO, Marcia Cristina Folha Monteiro; SANTOS, Maria de Fátima Feitosa dos; COSTA, Samanta Leal