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dc.creatorARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima-
dc.creatorFIDALGO, Fernando Selmar Rocha-
dc.date.accessioned2020-08-21T14:17:51Z-
dc.date.available2020-08-21T14:17:51Z-
dc.date.issued2019-04-
dc.identifier.citationARAÚJO, Maria Auxiliadora Maués de Lima; FIDALGO, Fernando Selmar Rocha. O trabalho e a educação carcerária no estado do Pará. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 7, n. 1, p. 75-91, abr. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6977. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12546. Acesso em:.pt_BR
dc.identifier.issn2318-1346pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12546-
dc.description.abstractThe article aims to strengthen the dialogues about the prison education, profiling the way how they effect the work as educational principle and the education, from a social perspective, on the prisons of the state of Pará. That has been sought by observing the fundamentals of prison education and its substantiation mechanisms. The proposal was based on a qualitative bibliographical research. The discussions were treated taking in account problems reported by evidences that aim to clarify a panorama about: who are the imprisoned youths on the state of Pará? What are the policies that guarantee education to the imprisoned in Brazil? What kind of educational works are offered and what are their contributions to the resocialization of the imprisoned? It is understood that the prison education lacks a more critical, reflexive eye on the hiatus between the official discourse and its practice on the prison space. That they are necessary attempts to enlarge and sharply improve the life of the prisoners. Actions that befall both on structural and attitudinal issues and, mainly, on the effetivation of educational policies that are fully capable of propositively contributing on the lives of that population. Clarifying the propositions for that educational field allows the constitutional guarantee of education as a right for all people, and allows imprisoned people the chance of, through labor and education, sighting contributive elements for their resocialization.en
dc.description.provenanceSubmitted by Larissa Santos (larissasilvasantos1307@gmail.com) on 2020-08-20T21:48:41Z No. of bitstreams: 2 Artigo_TrabalhoEducacaoCarceraria.pdf: 510867 bytes, checksum: e0c7abbe55ac9272922d159503d75e07 (MD5) license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5)en
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dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Parápt_BR
dc.relation.ispartofNova Revista Amazônicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.source.urihttps://periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/6977pt_BR
dc.subjectTrabalho e educação carceráriapt_BR
dc.subjectRessocializaçãopt_BR
dc.subjectGarantia de direitospt_BR
dc.subjectPolíticas públicas educacionaispt_BR
dc.titleO trabalho e a educação carcerária no estado do Parápt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFPApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5874968574354771pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4999497203716488pt_BR
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage75pt_BR
dcterms.citation.epage91pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18542/nra.v7i1.6977pt_BR
dc.description.resumoO artigo busca ampliar os diálogos acerca da educação carcerária emoldurando a maneira como se efetivam o trabalho como princípio educativo e a educação, partindo da perspectiva social, nos cárceres do Estado do Pará. Buscou-se isto observando os fundamentos da educação carcerária e seus mecanismos de concretização. A proposta teve como metodologia a pesquisa bibliográfica de cunho qualitativo. As discussões foram tratadas considerando problemáticas cunhadas por evidências que buscam um panorama acerca de: quem são os jovens encarcerados no estado do Pará? Quais as políticas que garantem a educação para os encarcerados no Brasil? Que tipos de trabalhos educacionais são propostos e quais as suas contribuições para a ressocialização de pessoas encarceradas? Compreende-se que a educação no cárcere carece de um olhar mais crítico e reflexivo no que tange o hiato entre o discurso oficial e a sua prática no espaço prisional. São tentativas necessárias para a ampliação e melhorias substanciais na vida dos encarcerados. Ações que incidam tanto nas questões estruturais quanto nas atitudinais e, principalmente, na efetivação de políticas educacionais que efetivamente sejam capazes de contribuir propositivamente com a vida dessa população. Elucidar as proposições para este campo educacional permite a garantia constitucional da trabalho e da educação, vislumbrar elementos contributivos para a sua ressocialização.pt_BR
dc.description.affiliationARAÚJO, M. A. M. L. Universidade Federal do Parápt_BR
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