Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10881
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorROCHA, Carlos José Trindade da-
dc.creatorMALHEIRO, João Manoel da Silva-
dc.date.accessioned2019-04-05T21:54:31Z-
dc.date.available2019-04-05T21:54:31Z-
dc.date.issued2018-06-
dc.identifier.citationROCHA, Carlos José Trindade da; MALHEIRO, João Manoel da Silva. Interações dialógicas na experimentação investigativa em um clube de ciências: proposição de instrumento de análise metacognitivo. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, Belém, v. 14, n. 29, p.193-207, jan./jun. 2018, Especial Metacognição. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10881. Acesso em:.pt_BR
dc.identifier.issn2317-5125pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10881-
dc.description.abstractThis article aims to present propositions of analysis instrument with metacognitive potential focused on discursive interactions through experimental investigative activities in a Science Club. The proposal is articulated with the experimental investigative actions of the Club as a community with investigative stance in its didactic approach (seven steps). The qualitative approach conceives new trends in active methodologies for the development of epistemic practices with more general interactive forms of the discursive process based on metacognition. To this end, the instrument makes possible the application of analysis and pedagogical intervention in Inquiry based Teaching sequences (IBTS), through problem solving. The proposition execution intends the work in an interactive and collaborative way, in order to try to analyze the understanding of the complex dynamics involving dialogic interactive processes that has motivated the development of research related to the discourse between teachers and students, and its impact in the conduction of arguments in the context of science education.en
dc.description.provenanceSubmitted by João Paulo Pastana Neves (joaopastana@ufpa.br) on 2019-04-05T21:53:37Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Artigo_InteracoesDialogicasExperimentacao.pdf: 366556 bytes, checksum: 56f5469b6031fcb68ea1836018885377 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by João Paulo Pastana Neves (joaopastana@ufpa.br) on 2019-04-05T21:54:31Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Artigo_InteracoesDialogicasExperimentacao.pdf: 366556 bytes, checksum: 56f5469b6031fcb68ea1836018885377 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-04-05T21:54:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Artigo_InteracoesDialogicasExperimentacao.pdf: 366556 bytes, checksum: 56f5469b6031fcb68ea1836018885377 (MD5) Previous issue date: 2018-06en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Parápt_BR
dc.relation.ispartofAmazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.source.urihttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5476/4777pt_BR
dc.subjectMetacogniçãopt_BR
dc.subjectInterações discursivaspt_BR
dc.subjectExperimentaçãopt_BR
dc.subjectClube de ciênciaspt_BR
dc.titleInterações dialógicas na experimentação investigativa em um clube de ciências: proposição de instrumento de análise metacognitivopt_BR
dc.title.alternativeDialogical interactions in the investigative experimentation in a club of sciences: proposition of instrument of metacognitive analysisen
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFPApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7815926450187234pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7502225344402729pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5476pt_BR
dc.description.resumoEste artigo objetiva apresentar proposições de instrumento de análise com potencial metacognitivo centrado em interações discursivas por meio de atividades experimentais investigativas em um Clube de Ciências. A proposta se articula com as ações experimentais investigativas do Clube como comunidade com postura investigativa em sua abordagem didática (sete passos). A metodologia de abordagem qualitativa concebe as novas tendências de metodologias ativas, para o desenvolvimento de práticas epistêmicas com formas interativas mais gerais do processo discursivo baseadas na metacognição. A tal efeito, o instrumento possibilita aplicação de análise e intervenção pedagógica em sequências de ensino investigativa (SEI), através da resolução de problemas. A execução de proposição intenciona o trabalho de maneira interativa e colaborativa, a fim de tentar analisar o entendimento da complexa dinâmica envolvendo os processos interativos dialógicos que têm motivado o desenvolvimento de pesquisas relacionadas ao discurso entre professores e alunos, e seu impacto na condução de argumentações no contexto do ensino de Ciênciaspt_BR
dc.description.affiliationMALHEIRO, J. M.S. Universidade Federal do Pará, Faculdade de Pedagogia (FAPED)pt_BR
Appears in Collections:Artigos - Amaz RECM/UFPA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_InteracoesDialogicasExperimentacao.pdfPORTUGUÊS357,96 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons