Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12767
Registro completo de metadatos
Campo DC | Valor | Lengua/Idioma |
---|---|---|
dc.creator | CORDEIRO, Sebastião Martins Siqueira | - |
dc.creator | SANTOS, Josenilson de Souza | - |
dc.date.accessioned | 2020-10-19T14:38:22Z | - |
dc.date.available | 2020-10-19T14:38:22Z | - |
dc.date.issued | 2013-04 | - |
dc.identifier.citation | SANTOS, Josenilson de Souza; CORDEIRO, Sebastião Martins Siqueira. Etnomatemática vesus matemafobia. Margens, online, v. 7, n. 8, p. 315-324, abr. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v7i8.2765. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12767. Acesso em:. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1982-5374 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12767 | - |
dc.description.abstract | The difficulty in the reality teach-learning of the mathematics in the schools you publish it comes growing of exponential form throughout the years. The characterization of the mathematics as accurate and abstract science directed the process of teach-learning of the mathematics to a restricted domain of techniques to operate symbols mechanically. History in the sample that the mathematics is product of the activity human being and appeared of the necessity of the man to understand the way sociocultural where is inserted. The idea to approach the mathematics as accurate and abstract science, produced in the pupils a feeling of Matemafobia (fear, aversion, antipatia the mathematics). Through interventions in some public schools of Abaetetuba with workshops and lectures on Etnomatemática in the classroom, we objectify to awake the educators for necessity to rethink the space of classroom, being searched to transform pupils into beings, critics, creative, participativos and transforming of its realities, respecting its beliefs, customs and cultures. | en |
dc.description.provenance | Submitted by Larissa Santos (larissasilvasantos1307@gmail.com) on 2020-10-16T01:22:48Z No. of bitstreams: 2 Artigo_EtnomatematicaVesusMatemafobia.pdf: 252163 bytes, checksum: dec1bb609f65e99fdf4f40f87cbbef05 (MD5) license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Edisangela Bastos (edisangela@ufpa.br) on 2020-10-19T14:38:22Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Artigo_EtnomatematicaVesusMatemafobia.pdf: 252163 bytes, checksum: dec1bb609f65e99fdf4f40f87cbbef05 (MD5) license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2020-10-19T14:38:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Artigo_EtnomatematicaVesusMatemafobia.pdf: 252163 bytes, checksum: dec1bb609f65e99fdf4f40f87cbbef05 (MD5) license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) Previous issue date: 2013-04 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Pará | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Margens | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.source.uri | https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/2765/2896 | pt_BR |
dc.subject | Etnomatemática | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Matemática | pt_BR |
dc.subject | Discente | pt_BR |
dc.subject | Education | en |
dc.subject | Mathematic | en |
dc.subject | Student | en |
dc.title | Etnomatemática vesus matemafobia | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFPA | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6473574128276776 | pt_BR |
dc.citation.volume | 7 | pt_BR |
dc.citation.issue | 8 | pt_BR |
dc.citation.spage | 315 | pt_BR |
dcterms.citation.epage | 324 | pt_BR |
dc.identifier.doi | 10.18542/rmi.v7i8.2765 | pt_BR |
dc.description.resumo | A dificuldade na realidade do ensino-aprendizagem da matemática nas escolas públicas vem crescendo de forma exponencial ao longo dos anos. A caracterização da matemática como ciência exata e abstrata direcionou o processo de ensinoaprendizagem dela a um restrito domínio de técnicas para operar mecanicamente símbolos. A História nos mostra que ela é produto da atividade humana e surgiu da necessidade do homem entender o meio sociocultural em que está inserido. A ideia de abordar a matemática como ciência exata e abstrata, engendrou nos alunos um sentimento de “matemafobia” (medo, aversão, antipatia à matemática). Através de intervenções em algumas escolas públicas de Abaetetuba com oficinas e palestras sobre Etnomatemática em sala de aula, objetivamos despertar os educadores para necessidade de repensar o espaço de sala de aula, buscando transformar alunos em seres críticos, criativos, participativos e transformadores de suas realidades, respeitando suas crenças, costumes e culturas. | pt_BR |
dc.description.affiliation | UFPA - Universidade Federal do Pará | pt_BR |
Aparece en las colecciones: | Artigos - Margens/UFPA |
Ficheros en este ítem:
Fichero | Descripción | Tamaño | Formato | |
---|---|---|---|---|
Artigo_EtnomatematicaVesusMatemafobia.pdf | 246,25 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons