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dc.creatorBLANDTT, Lucinaldo da Silva-
dc.date.accessioned2021-02-25T01:10:12Z-
dc.date.available2021-02-25T01:10:12Z-
dc.date.issued2015-06-
dc.identifier.citationBLANDTT, Lucinaldo da Silva. Currículo integrado para a biodiversidade da Amazônia. Margens, online, v. 9, n. 12, p. 103-118, jun. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v9i12.3028. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12898. Acesso em:.pt_BR
dc.identifier.issn1982-5374pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12898-
dc.description.abstractThis article is an exercise that seeks to encourage discussion of the scientific concept of integrated curriculum and teaching and its relationship with the biological and socio-cultural identity of the Amazon, in practice, the biodiversity in the anthropological view, it is clear that this discussion is very broad, and here do not exhaust, just insisted on several opinions that, right, strengthen the importance of the pedagogical practices of the integrated curriculum focused on the spot, and his characterizations special. ! e integrated curriculum is part of a concept of the learning organization that aims to provide an education that covers all forms of knowledge produced by human activity. It is a progressive vision of education as it does not separate the knowledge accumulated by humanity in the way that scientific knowledge acquired by students in their daily lives and cultural relations materials. the relation of knowledge of biodiversity and education needs is applied in the integrated curriculum, thus resulting in interdisciplinary environmental education practices. To be considered environmental education as a social process essential for the formation of the mentality of the citizens of a society, pass up the belief that the school is the ideal space for the socialization of knowledge that is the result of a long process: the relationship of man with nature and with othersen
dc.description.provenanceSubmitted by Larissa Santos (larissasilvasantos1307@gmail.com) on 2020-11-25T21:55:56Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) Artigo_CurriculoIntegradoBiodiversidade.pdf: 270065 bytes, checksum: 467084ff4cedbc02fa0112120322b0e8 (MD5)en
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dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2021-02-25T01:10:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) Artigo_CurriculoIntegradoBiodiversidade.pdf: 270065 bytes, checksum: 467084ff4cedbc02fa0112120322b0e8 (MD5) Previous issue date: 2015-06en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Parápt_BR
dc.relation.ispartofMargenspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.source.urihttps://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/3028pt_BR
dc.subjectCurrículo integradopt_BR
dc.subjectBiodiversidadept_BR
dc.subjectEducação ambientalpt_BR
dc.subjectInterdisciplinaridadept_BR
dc.subjectIntegrated curriculumen
dc.subjectBiodiversityen
dc.subjectEnvironmental educationen
dc.subjectInterdisciplinaryen
dc.titleCurrículo integrado para a biodiversidade da Amazôniapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFPApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6422712436917875pt_BR
dc.citation.volume9pt_BR
dc.citation.issue12pt_BR
dc.citation.spage103pt_BR
dcterms.citation.epage118pt_BR
dc.identifier.doi10.18542/rmi.v9i12.3028pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo é um exercício que busca incentivar a discussão do conceito cientifico e pedagógico de currículo integrado e sua relação com a identidade sociocultural e biológica da Amazônia, em praxe, a biodiversidade na visão antropológica; é evidente que essa discussão é muito ampla, e que aqui não se esgotará, apenas insistirá em diversas opiniões que, decerto, fortalecerão a importância das práticas pedagógicas do currículo integrado focado no local e suas caracterizações especiais. O Currículo Integrado faz parte de uma concepção de organização da aprendizagem que tem como finalidade oferecer uma educação que contemple todas as formas de conhecimento produzidas pela atividade humana. Trata-se de uma visão progressista de educação à medida que não separa o conhecimento acumulado pela humanidade na forma de conhecimento científico daquele adquirido pelos educandos no cotidiano das suas relações culturais e materiais. A relação dos conhecimentos de biodiversidade e educação precisa está aplicada no currículo integrado, resultando, assim, em práticas de educação ambiental interdisciplinares. Ao ser considerada a Educação Ambiental como um processo social indispensável à formação da mentalidade dos cidadãos de uma sociedade, passa-se à crença de que a escola é o espaço ideal para a socialização do conhecimento que é o resultado de um longo processo: a relação do homem com a natureza e com os outros homens.pt_BR
dc.description.affiliationUFPA - Universidade Federal do Parápt_BR
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