Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/14061
metadata.dc.type: | Artigo de Periódico |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.creator: | FORMIGOSA, Marcos Marques |
metadata.dc.description.affiliation: | UFPA - Universidade Federal do Pará |
Title: | Abordagem das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) nas disciplinas dos cursos de Educação do Campo do Estado do Pará |
Other Titles: | Approach to Information and Communication Tecnhologies (ITC) in the disciplines of rural education courses State of Pará |
Citation: | FORMIGOSA, Marcos Marques. Abordagem das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) nas disciplinas dos cursos de Educação do Campo do Estado do Pará. Revista Cocar, online, v. 15, n. 32, p. 1-20, 2021. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14061. Acesso em:. |
metadata.dc.description.resumo: | As Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) estão em maior evidência nos dias de hoje, influenciadas pela pandemia do novo coronavírus. O objetivo da pesquisa é analisar as TIC nas disciplinas curriculares dos Projetos Pedagógicos dos Cursos (PPC) de Licenciatura em Educação do Campo ofertados no Pará. De cunho documental e com abordagem qualitativa, a pesquisa identificou que a disciplina de TIC se faz presente em apenas dois dos sete PPC analisados, mas consta em doze ementas como conteúdo. No entanto, prevalecem as discussões teóricas em detrimento de atividades práticas. Além disso, relacionam as TIC à aparelhos/instrumentos eletrônicos e tecnológicos. |
Abstract: | The Information and Communication Technologies (ICT) are highlighted nowadays, influenced by the new coronavirus pandemic. The research aims to analyze the ICT in the curricular disciplines of the Pedagogical Courses Projects (PCP) of Graduation in Rural Education offered in Pará. In documentary nature and with qualitative approach, the research identified that the ICT discipline is present in only two of seven analyzed PCP, but appears in twelve menus as content. However, the theoretical discussions prevail to the detriment of practical activities. Moreover, they relate the ICT to devices/electronics and technologic instruments. |
Keywords: | TIC Novo coronavírus Educação do campo ICT New coronavirus Rural education |
Series/Report no.: | Revista Cocar |
ISSN: | 2237-0315 |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade do Estado do Pará |
metadata.dc.publisher.initials: | UEPA |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.source.uri: | https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3789 |
Appears in Collections: | Artigos Científicos - FACETNO/UFPA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Artigo_AbordagemTecnologiasInformacao.pdf | 861,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License