Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/1777
metadata.dc.type: | Dissertação |
Issue Date: | 13-Aug-2007 |
metadata.dc.creator: | SOUSA, Vera Solange Pires Gomes de |
metadata.dc.contributor.advisor1: | HAGE, Salomão Antonio Mufarrej |
Title: | Entre cenas, enredos e roteiros: a formação humana pela via da criação artística: a experiência do grupo de teatro da UNIPOP |
Other Titles: | Between scenes, plot is route: training human through artistic creation: the experience of the group of theater UNIPOP |
metadata.dc.description.sponsorship: | SEMEC/PA - Secretaria Municipal de Educação |
Citation: | SOUSA, Vera Solange Pires Gomes de. Entre cenas, enredos e roteiros: a formação humana pela via da criação artística: a experiência do grupo de teatro da UNIPOP. 2007. 119 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Centro de Educação, Belém, 2007. Programa de Pós-Graduação em Educação. |
metadata.dc.description.resumo: | Este estudo estabelece a interface entre teatro e educação com a perspectiva de evidenciar os elementos significativos da dimensão educativa do Grupo de Teatro do Instituto Universidade Popular UNIPOP. Decorre, portanto, de dois movimentos que estão imbricados, o primeiro diz respeito à origem do Grupo de Teatro da UNIPOP e o segundo, volta-se para a dimensão educativa desse Grupo. O estudo tem sua fundamentação metodológica na pesquisa qualitativa, focando a formação humana a partir da experiência vivida pelo Grupo de Teatro da Universidade Popular, com o objetivo de identificar os elementos significativos que emergem da dimensão educativa da experiência teatral dessa instituição. Parte-se do pressuposto de que o teatro, como linguagem artística, pode contribuir para formação humana por meio da criação artística, sendo, portanto, as práticas teatrais potencialmente práticas educativas. Os principais autores que forneceram idéias básicas à constituição teórica deste estudo foram Freire, Boal e Baron. Sob a inspiração da etnometodologia, adotou-se como procedimentos de investigação sobre a experiência do Grupo e coleta de informações a observação, a análise documental, a entrevista, figuras e fotografias como ilustração de eventos. No âmbito da relação entre teatro e educação materializada na experiência Grupo de Teatro da UNIPOP três elementos significativos emergiram durante a investigação e são explicitadas e analisadas ao longo do estudo: a história de vida como elemento de cena, a reflexibilidade do teatro e o processo colaborativo entre os participantes do grupo. |
Abstract: | This study establishes the interface of the theater and education with the perspective of evidencing the significant elements of the educational dimension of the Theater of the Institute Popular University - UNIPOP. He/she/you elapses, therefore, of two movements that are interlaced. The first concerns the origin of the Group of Theater of Unipop. The second, he/she goes back to the educational dimension of that Group. The study has your methodological important in the qualitative research. This Dissertation discusses the human formation starting from the experience lived by the Group of Theater of the Popular University (UNIPOP), tends as objective verifies the significant elements of the educational dimension of the Theater of that institution. He/she/you breaks of the presupposition that the theater, as artistic language, it can contribute to human formation through the artistic creation, being, therefore, the theatrical practices potentially educational practices. The principal authors that supplied basic ideas to the theoretical constitution of this study were Freire, Baron and Boal. In the beginnings of the qualitative research, but specifically with inspiration in the etnometodologia, I adopt as procedures of search of information the observation, the documental analysis, the interview, illustrations and pictures as illustration of events. In the focus of the relationship theater and education, the significant elements of the educational dimension of the Group of Theater of Unipop, that emerged during the investigation highlight: life history as scene element, the expansion of the theater and the process collective. The analysis of the significant elements of the educational dimension of the Group of Theater of Unipop makes possible us to understand that the theater, as artistic language, it can contribute to the human formation through the artistic creation. Being, therefore the theatrical practices potentially educational practices, but this is only possible reason the Group of Theater of effective Unipop an education with sensibility. The theatrical experience evidences an interface between theater and education where primordial focus is the human formation for the road of the artistic creation. |
Keywords: | Teatro na Educação Pará - Estado Criação artística Belém - PA Amazônia brasileira |
metadata.dc.subject.cnpq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal do Pará |
metadata.dc.publisher.initials: | UFPA |
metadata.dc.publisher.department: | Instituto de Ciências da Educação |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | Dissertações em Educação (Mestrado) - PPGED/ICED |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertacao_CenasEnredosRoteiros.pdf | 24,57 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License