Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia - PPGSA/IFCH
URI Permanente desta comunidadehttps://repositorio.ufpa.br/handle/2011/6622
O Programa de Pós-graduação em Sociologia e Antropologia (PPGSA) é vinculado ao Instituto de Filosofia e Ciências Humanas (IFCH) da Universidade Federal do Pará (UFPA) e foi aprovado pela CAPES no ano de 2002, ainda com o nome de Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais. Iniciou suas atividades no primeiro semestre de 2003, com o funcionamento da primeira turma de Doutorado. Atualmente o Programa oferece também curso de Mestrado Acadêmico.
Navegar
Navegando Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia - PPGSA/IFCH por Orientadores "COSTA, Antonio Maurício Dias da"
Agora exibindo 1 - 3 de 3
- Resultados por página
- Opções de Ordenação
Item Acesso aberto (Open Access) A música e a cidade: práticas sociais e culturais na cena da canção popular em Belém do Pará na década de 1980(Universidade Federal do Pará, 2014-08-11) MOREIRA, Nélio Ribeiro; COSTA, Antonio Maurício Dias da; http://lattes.cnpq.br/2563255308649361The dissertation discusses the development of practices of sociability and a network of commitments among members of an art world (BECKER, 1982) made possible in popular song, as well as forms of cultural production and circulation of such goods in the city of Belém do Pará, Brazil, understanding it as a frontier area ( HANNERZ, 1997) in the eighties. For this, I turned to the musical scene category (STRAW, 1991) as an input for socio-cultural analysis of these occurrences. This is an anthropological study of a historical theme (FREHSE, 2005; SAHLINS, 1999) which is divided into three chapters. The first, entitled "An expanding city and its musical culture in process" presents a characterization of the transformations of the urban scenery of Belém do Pará in the early 1980s and the foundations of a scene of popular song. Thus, two key events are studied concerning for the formation of this music scene: the Feira Pixinguinha in Belem and Projeto Jayme Ovalle. The second chapter is named “The production of identity by song discursive practices of popular music artists in Belém in the 1980s”. The focus in it is the relationship of place with the making of the song and its meaning, the idea of a song as the object-value, the formation of the association of musicians called CLIMA and a study of some emblematic songs of the eighties scene. The third chapter, "Practices of sociability and ‘places of Popular Song’ in Belém do Pará eighties" studies social spaces of popular song as places where they produced and consumed to that cultural commodities and place to artists and audiences this musical mode in the city - such as bars, theaters, concert halls - in the characteristics of the urban environment. Also, it presents a view on the song festivals and recordings as cultural commodities as projeto (VELHO, 2008) for the category to the artists of music scene.Item Acesso aberto (Open Access) Rádio, cidade, gosto e memória: uma etnografia da Belém que toca na feira do som(Universidade Federal do Pará, 2023-07-19) VENTURA, Jússia Carvalho da Silva; COSTA, Antonio Maurício Dias da; http://lattes.cnpq.br/2563255308649361; https://orcid.org/0000-0002-0223-9264Las transformaciones tecnológicas han impuesto adaptaciones a las emisoras de radio que permiten la formación de realidades híbridas que coexisten en diferentes espacios tecnológicos, atendiendo a diferentes públicos y diferentes realidades. Rádio Cultura do Pará, emisora pública creada en 1977 y vinculada a la Fundación Paraense de Radiodifusión (Funtelpa), presenta este tipo de hibridismo. En este universo de investigación, elegí trabajar con el programa "Feira do Som", uno de los más antiguos de la radio paraense, en antena desde 1972. Para hacer una etnografía del Belém interpretado en este programa de radio fue necesario utilizar algunas técnicas metodológicas: escucha participante, escucha no participante, entrevista en profundidad (presencial y online), análisis descriptivo del programa. La investigación tiene como objetivo identificar qué ciudad de Belém se construye y se consume a partir del programa de radio Feira do Som de Cultura FM Radio, una de las primeras emisoras de radio públicas de la Amazonia. Se defiende como hipótesis que la construcción de la memoria social y afectiva de la ciudad, a partir de la relación del público con los medios de comunicación, se facilita cuando este producto mediático pertenece a la Comunicación Pública. Así, el contenido emitido en el programa de radio Feira do Som permite una construcción de la memoria afectiva y social de la ciudad de Belém, ya sea por un Belém antiguo, ya sea por la selección musical regional. La construcción de la memoria social de la capital paraense a partir del programa de radio Feira do Som está guiada por el gusto, que es una experiencia sensible, sensorial y en sintonía con el lugar de pertenencia.Item Acesso aberto (Open Access) URBI ET ORBI Localização e globalização da canção popular paraense(Universidade Federal do Pará, 2021-11-26) MOREIRA, Nélio Ribeiro; COSTA, Antonio Maurício Dias da; http://lattes.cnpq.br/2563255308649361; https://orcid.org/0000-0002-0223-9264The doctoral thesis seeks to address, through a theoretical perspective of culture as an invention and the social process as a convention (WAGNER, 2012) and the agency of artistic objects (GELL, 1996), how a musical culture is characterized in its process, as a world artistic (BECKER, 2010), through associations of different colors (SIMMEL, 2006) consolidating a sound group (BLACKING, 2010) that operates in a context of worldwide interaction through globalizing processes (HANNERZ, 1996; CANCLINI, 2008; APPADURAI, 1994). I try to show that the world of contemporary Pará popular song is a social formation characterized as a social group marked by a certain stability in its actions and sociocultural perspectives and by different forms of interaction that are practiced among a diversity of members, intra and intergroup, which form networks of sociation and ataum in different dimensions, such as local and translocal scenes, the latter being taken from 1) connections between local artists with other artists already established in the Brazilian national scene, and 2) from the experiences of actors in transnational contexts. The form of data collection was based on the proposal of multi-sited ethnography (MARCUS, 1995), a fundamental element to compose the framework of elements to be analyzed, given the context marked by a certain dispersion of such data. The work is divided into two parts. The first, entitled Cultura Musical como Invenção is divided into four chapters: “Trajetória e campo”, “Invenção da cultura no mundo da canção popular paraense – I” “Invenção da cultura no mundo da canção popular paraense – II” e “Recriações na cultura musical paraense contemporânea: o caso do carimbó”. The second part, called Processo Musical como Convenção, comprises five chapters: “A cena local: os lugares da canção como espaço praticado para projetos”, “A cena translocal: projetos e práticas, redes e conexões”, “A cultura musical paraense em processos globais: fluxos, fronteiras e hibridações”, “Festival de Música Popular: a(tua)ção ritual no processo musical” e “A cena local em ambientações digitais: o Jambu Live como festivalização virtual”.