ILC - Instituto de Letras e Comunicação
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Navegando ILC - Instituto de Letras e Comunicação por Autor "AMARAL FILHO, Otacílio"
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Item Acesso aberto (Open Access) Dos rios à tela de cristal líquido: o retorno do mito e a arquitetura da cultura convergente em League of Legends(Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2015-08) MACEDO, Tarcízio Pereira; AMARAL FILHO, OtacílioThis paper seeks to weave an analysis about the online game known as League of Legends, understanding it as a contemporary cultural product and a transmedia world, with the possibility of tracing a path of competitive games, often taken with a predominance of competition (agôn), as vectors of a meaningful narrative. In this sense, we try to identify some phenomena of the so-called convergent architecture culture in the game from the creation of a skin based on Amazon Iara. Thus, we present the history, the functioning and the relationships that the game and its transmidiatic products have with the global consumer culture, as well as their strategies in order to attract consumers to a virtual environment, promoting participatory culture, the reframing and the return of the myth in contemporary societies.Item Acesso aberto (Open Access) O espetáculo musical Terruá Pará: a música popular massiva convertida em política de estesia(Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2013-06) BAENA, Talita Cristina Araújo; AMARAL FILHO, OtacílioItem Acesso aberto (Open Access) Marca Amazônia: estratégias de comunicação publicitária, ambientalismo e sustentabilidade(Universidade Estadual Paulista, 2015) AMARAL FILHO, Otacílio; CASTRO, Fábio Fonseca de; COSTA, Alda Cristina Silva daEl artículo analiza las estrategias de comunicación publicitaria de dos empresas que operan en la región amazónica y buscan asociarse con los valores ambientales, especialmente con el compromiso con la sostenibilidad ecológica y social en las acciones económicas que explotan los recursos amazónicos. Se trata de construir un inventario de imágenes o representaciones, logotécnicas, plástico y conceptual que hacen de esta marca Amazon y ver cómo las dos compañías observaron diálogo con este inventario. A partir de esta relación, buscamos entender cómo el dispositivo promesa de la marca - en general - y la marca de Amazon como un compromiso ambiental muy costoso dispositivo de las sociedades contemporáneas.Item Acesso aberto (Open Access) O marketing da floresta: a promessa publicitária para as populações indígenas, populações tradicionais e novas populações do mundo global na Amazônia(Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2020-06) AMARAL FILHO, OtacílioThe article analyzes the publicity promise offered by the consumer culture, highlighting the mediatization process of indigenous populations through the documentary “Os warriors of the forest”, which shows the sustainable experience of Huni-Kuin in Acre, of Paeter-Suruí in Rondônia, and the Yanomami in Amazonas as a form of resistance in the fight against the invasion of their lands. The communication process based on visuality and visibility is evidenced, which allows the presentation of the culture of these populations in a spectacular way, driven by the discourse of sustainability that guides, to a large extent, environmental activism and new sociability in media spaces.