Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15999
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Issue Date: Dec-2017
metadata.dc.creator: COSTA, Nathália Dourado Frazão
LEMOS, Flávia Cristina Silveira
AQUIME, Rafaele Habib Souza
COUTO, Mariane Batista Bitencourt
REIS JÚNIOR, Leandro Passarinho
metadata.dc.description.affiliation: UFPA - Universidade Federal do Pará
Title: UNICEF, infância, educação e práticas de proteção de direitos no Brasil
Other Titles: UNICEF, children, education and practice of rights protection in Brazil
Citation: LEMOS, Flávia Cristina Silveira. UNICEF, infância, educação e práticas de proteção de direitos no Brasil. Revista de Ciências Humanas, online, v. 51, n. 2, p. 388-404, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2178-4582.2017v51n2p388. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15999. Acesso em:.
metadata.dc.description.resumo: esse artigo traz uma análise de práticas do Fundo das Nações Unidas para a Infância (UNICeF) sobre a educação infantil e a produção do objeto infância, no Brasil, a partir da Constituição de 1988. Resulta de pesquisa de mestrado na área de educação e psicologia escolar, com contribuições históricas e documentais. Aponta rupturas e descreve práticas na política da educação infantil brasileira escolar, a partir da Lei das Diretrizes e Bases da educação, de 1996. Busca articular as relações entre as propostas do UNICeF, a LDB 1996 e o estatuto da Criança e do Adolescente de 1990, no panorama do cuidado e da educação de crianças pequenas e os efeitos dessas relações estabelecidas no governo dos corpos para a produção da infância escolar.
Abstract: This article presents an analysis of the United Nations Fund practices for Children (UNICEF) on child education and the production of child object, in Brazil, from the Constitution of 1988. It follows from master’s research in the area of education and psychology school, with historical and documentary contributions. Points breaks and describes practices the politics of Brazilian school children education, from the Law of Education Guidelines and Bases, 1996. Search articulate the relationship between the proposals of UNICEF, the LDB-1996 and the Statute of Children and Adolescents 1990 in the panorama of care and early childhood education and the efects of these relationships established government bodies to the school production childhood.
Keywords: Educação Infantil
Governo das condutas
Políticas Públicas
UNICeF
Brasil
Early Childhood Education
Government of pipelines
Public Policy
Brazil
Series/Report no.: Revista de Ciências Humanas
ISSN: 2178-4582
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Santa Catarina
metadata.dc.publisher.initials: UFSC
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.source.uri: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revistacfh/article/view/2178-4582.2017v51n2p388
metadata.dc.identifier.doi: 10.5007/2178-4582.2017v51n2p388
Appears in Collections:Artigos Científicos - IFCH

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_UnicefInfanciaEducacao.pdf381,24 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons