Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/14090
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Issue Date: Jun-2021
metadata.dc.creator: MELLO, Marcelo Cordeiro de
Title: Quando a arte engajada se insurge contra a violência de Estado: a hora dos ruminantes e a luta política, da literatura ao cinema
Other Titles: When committed art rises against state violence: the plague of the ruminants and the political struggle in Brazil, from literature to cinema
Citation: MELLO, Marcelo Cordeiro de. Quando a arte engajada se insurge contra a violência de Estado: a hora dos ruminantes e a luta política, da literatura ao cinema. Margens, online, v. 15, n. 24, p.165-180, jun. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v15i24.10056. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14090. Acesso em:.
metadata.dc.description.resumo: Partimos aqui de uma discussão teórica sobre arte engajada a partir de estéticas de resistência política com as quais o cineasta Luiz Sergio Person e o crítico e roteirista Jean-Claude Bernardet dialogam, em especial, o realismo mágico o Cinema de Terceiro Mundo, particularmente como representam o ambiente interiorano semiurbano. Analisaremos sua produção, desde o longa-metragem O caso dos irmãos Naves – filme que ousou denunciar a tortura e a violência de Estado em plena Ditadura Militar – até o roteiro não-filmado A hora dos ruminantes, verdadeiro manifesto de insurgência e resistência não-violenta à Ditadura Militar. Por fim, trataremos do filme que Person realizou no auge da Ditadura, Procissão dos mortos, uma fantasia que punha em cena elementos políticos reais da América Latina da época, como guerrilhas rurais e a morte de Che Guevara.
Abstract: Our starting point is a discussion about the committed art and political resistance to which filmmaker Luiz Sergio Person and critic-screenwriter Jean-Claude Bernardet respond, especially, magical realism and Third World Cinema. The duo Person and Bernardet is an original voice within the Sixties. We analyze their production, from the feature film The case of the Naves brothers – which dared to denounce torture and state violence in Brazilian military dictatorship – up to the non-filmed screenplay The plague of the ruminants, a manifesto of insurgency and resistance against the violence of the Military Dictatorship. Finally, we will speak about the film that Person made at the most violent moment of the Dictatorship, Procession of the Dead, a fantasy that brought into playing real political elements of Latin America at the time, such as rural guerrillas and the death of Che Guevara.
Keywords: Luiz Sergio Person
Jean-Claude Bernardet
A hora dos ruminantes
América Latina
Arte engajada
The plague of the ruminants
Latin America
Committed art
Series/Report no.: Margens
ISSN: 1982-5374
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal do Pará
metadata.dc.publisher.initials: UFPA
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.source.uri: https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/10056
metadata.dc.identifier.doi: 10.18542/mri.v15i24.10056
Appears in Collections:Artigos - Margens/UFPA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_ArteEngajadaInsurge.pdf517,68 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons